Koopmanswelvaart

Koopmanswelvaart

Het schip heeft gevaren met een 1 cil. Rennes petroleummotor van de tewaterlating tot 1926, daarna met de 1 cil. Kromhout M2 gloeikop motor van 30 epk tot 1959 en tot heden met een 4 cil. Lister type JP van 40 pk. Het schip is gebouwd in opdracht van mijn overgrootvader in 1905 en volgens de meetbrief in 1906 te water gelaten. Tot in de jaren 1930 was het tonnage 52 ton, maar door drastische verhogingen van de bruggelden toendertijd voor schepen boven de 40 ton, zijn er voorzieningen aangebracht aan het schip waardoor het opnieuw gemeten laadvermogen 38 ton is geworden tot op heden nog steeds. Ik heb het schip nog een keer laten meten in 1993 voor een nieuwe meetbrief en bij deze meting is gebleken dat dit precies dezelfde uitkomst was als de oude meting van vroeger. De nieuwe ijkmerken zitten nu net naast de oude ijkmerken.

De 4e generatie Horjus zit er nu op,ook is er nog het orginele liggende stuurrad.Achter op de kont staat hoe hij heeft gevaren vroeger,dit hebben ze gedaan tot 1968,hij is 107 jaar in de familie.

Workum vertrek dinsdag en vrijdag 13 uur.
Bolsward vertrek maandag en donderdag 6 uur
Groningen vertrek dinsdag en vrijdag 17 uur
via Bergum,Grouw,IJlst,Parrega en Tjerkwerd

2 gedachten over “Koopmanswelvaart”

  1. 23 november 2018
    Het voormalig beurtschip de Koopmanswelvaart is op 07 november j.l. door de laatste eigenaar, de heer Rein Horjus, verkocht aan de nieuw opgerichte stichting “Koopmanswelvaart” te Bolsward.

    De grote wens van Rein Horjus om het schip weer in de “thuishaven” Bolsward een ligplaats te bezorgen is via bemiddeling van Stichting Bolswards Historie gerealiseerd.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.